IDD

In 2014 werden de MiFID-gedragsregels toepasselijk verklaard op de verzekeringssector. De IDD-richtlijn, zoals omgezet in de wet van 6 december 2018 (hierna “IDD-wet”, bouwt hierop verder en legt verder uit welke gedragsregels en informatieverplichtingen de verzekeringsdistributeurs moeten naleven.

Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de "IDD-gedragsregels" en deelt u in u dit verband volgende informatie mee:

1. Wie zijn wij?

HCK INVEST BV
Anzegemsesteenweg 33, 9770 KRUISEM (Kruishoutem
Telefoon: 0474 60 84 02
E-mail: info@hckinvest.be
Website: www.hckinvest.be
Erkenningsnummer FSMA: 113773A
Ondernemingsnummer: 0563.705.996 RPR: GENT, afdeling Oudneaarde

HCK invest BV is ingeschreven bij het FSMA onder nummer 113773 A met Armin Haerinck als onafhankelijk verzekeringsmakelaar.
Het register van de verzekeringstussenpersonen wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op www.fsma.be.

Wij bezitten geen rechtstreekse of onrechtstreekse deelneming van 10% of meer van de stemrechten of van het kapitaal van een bepaalde verzekeringsonderneming. Evenmin bezit geen enkele verzekeringsonderneming of haar moedermaatschappij rechtstreeks of onrechtstreeks 10% op meer van de stemrechten of van het vermogen van onze vennootschap HCK INVEST BV

U kunt met ons kantoor communiceren via de telefoon, per mail, en op onze website.

Voor al uw vragen en problemen kunt u in eerste instantie terecht in ons kantoor.

Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen VZW in 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02 547 58 71 – fax 02 547 59 75 – info@ombudsman-insurance.behttps://www.ombudsman-insurance.be/nl


2. Aangeboden diensten

Ons kantoor is gerechtigd volgende verzekeringsdistributiediensten te verstrekken:

“Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, dwz. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan”.

 

De volgende takken zijn toegelaten 01a, 01b, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10a, 10b, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 21, 23, 26

Echter gezien de specifieke regelgeving en specialisatie heeft HCK INVEST BV er bewust voor gekozen niet langer levenverzekeringen met of zonder spaar -en/of beleggingsluik aan te bieden.

3. Informatie over het belangenconflictenbeleid

3.1. Wetgevend kader

Sinds de de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, is de verzekeringssector onderworpen aan de verplichting om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. De IDD-wet bouwt op deze verplichting verder.

De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene regels die de IDD-wet oplegt. Deze regels worden door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.

3.2. Welke belangenconflicten?

Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur. Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:

  • Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
  • Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
  • Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
  • Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
  • Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
  • Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
  • Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor;

3.3. Welke maatregelen neemt ons kantoor?

Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:


·        Een vlak verloningsbeleid niet gebonden aan verkoopcijfers;

·        Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelen m.b.t. verzekeringsovereenkomsten waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om aan de cliënten toe te lichten;

·        Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;

·        Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;

·        Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.

Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.

3.4. Wat is de procedure?

Een mogelijk belangenconflict wordt geïdentificeerd.

Kan de Mifid grondwet worden nageleefd?

Zo neen: geen dienstverlening

Zo ja: volstaan de maatregelen van beheer?

Zo ja: dienstverlening

Zo nee: specifieke transparantie met nadien de dienstverlening

3.5. Specifieke transparantie

Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact opnemen voor meer informatie.

4. Vergoeding

Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming, die deel uitmaakt van de premie die u als klant betaalt. Daarnaast is een vergoeding mogelijk die verbonden is aan de verzekeringsportefeuille van ons kantoor bij de betreffende verzekeringsonderneming of voor bijkomende taken ingevuld door ons kantoor. Voor meer informatie contacteer ons.

Ons kantoor is ingeschreven in het register van de verzekeringstussenpersonen die wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12-14 en is terug te vinden op https://www.fsma.be/nl/verzekeringstussenpersoon. Voor al uw vragen en problemen kan u in eerste instantie terecht bij ons kantoor. We zijn steeds bereikbaar via telefoon, e-mail of fax. Klachten kunnen ook ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman.as www.ombudsman.as